Čtvrtý díl série článků o kritériích kvality řízení organizace
Kvalita! Kvalitu chceme, máme ji rádi, zaklínáme se jí. Kvalitní služby, kvalitní práce, profesionální přístup, efektivní organizace, samá krása a pozitivní emoce.
Jaké pocity máte spojené se slovem kontrola?
Příjemné? Spíše asi ne…
V pomáhajících organizacích nejčastěji zažíváme kontrolu ze strany orgánů veřejné správy nebo donorů. A přiznejme si, že často pochybujeme o jejím smyslu, významu nebo formě, kterou je prováděna.
I v osobním životě máme často na různé situace, kdy nás někdo kontroloval, nepříjemné vzpomínky (třeba když nás rodiče kontrolovali, jestli neděláme něco v tu chvíli zapovězeného – a my jsme to právě dělali).
A také jsme často zažili sankce či tresty – někdy jen v podobě zdviženého prstu, ošklivého pohledu, někdy i v podobě zákazu nebo finančního krácení…
Proč kontrolujeme?
Proč vlastně kontrola existuje, když akt kontrolování je většinou spojený s nepříjemnými pocity, zátěží, možným zpochybněním našeho výkonu, nutností se bránit, někdy dokonce sankcí…
V prostředí organizací má kontrola co do činění se zajišťováním kvality a kvalitou se přece všichni zaklínají. Kvalitní služby!
Klíčem je kvalitní kontrola 😀
Tedy kontrola, která netrpí nefunkčností, kontrola, která udržuje nebo zvyšuje kvalitu. Pojďme se podívat na nejčastější projevy nefunkční kontroly:
- Je prováděna pouze formálně – kontroluje se pouze dokumentace bez zkoumání skutečného stavu.
- Probíhá v nepříjemné atmosféře.
- Je zaměřená pouze na chyby, neobsahuje pochvaly a ocenění.
- Neobsahuje doporučení, co změnit.
- Nenavazuje na ni plán změn, který je následně realizovaný.
- Kontrolovaný nerozumí jejímu smyslu a účelu.
- Děje se v nevhodnou chvíli.
- Není jasné, co přesně se kontroluje a proč.
A tak vlastně stačí jen začít kontrolu dělat přesně obráceně…
- Kontrolovat skutečný stav a opírat se o konkrétní dokumenty.
- Při kontrole udržovat příjemnou atmosféru.
- Chválit a oceňovat v průběhu kontroly minimálně stejně často jako kritizovat.
- Směřovat k doporučením vedoucím ke změně.
- Po kontrole vytvořit a realizovat plán změn.
- Vysvětlovat smysl a účel kontroly.
- Volit vhodnou chvíli pro kontrolu.
- Jasně definovat, co se kontroluje a proč.
Nepůjde to hned a samo, ale pokud budete tato pravidla dodržovat, uvidíte, že vztah všech v organizaci ke kontrole se pomalu může začít měnit.
Autor: Honza Kostečka
O kontrole pojednává oblast (4) KONTROLA A HODNOCENÍ KVALITY v Kritériích kvality řízení 2020, vyvinutých experty TUDYTAM.
Přečtěte si také další ze série článků o kritériích kvality řízení organizace:
- (1) Smysl plánování v nejisté době
- (2) Skvělé nápady = excelentní organizace?
- (3) Potřebujeme víc systémy nebo šikovné lidi?
Manažerské kurzy zaměřené na kvalitu:
- Jak hodnotit kvalitu služby – Standard č. 15 (Aktuální otevřený kurz: 18. 10. 2022)
- Jak dobře vybrat, zaučit a hodnotit zaměstnance v sociálních službách (Aktuální otevřený kurz: 10. –11. 11. 2022)
- Jak zadávat a kontrolovat úkoly v sociálních službách (Aktuální otevřený kurz: 09. 11. 2022)
- Pochvala a kritika jako základní dovednosti pro hodnocení zaměstnanců v sociálních službách (Aktuální otevřený kurz: 22. – 23. 11. 2022)
- Písemná pravidla a metodiky v organizaci: Úvod do problematiky (Aktuální otevřený kurz: 24. 11. 2022)
- Role manažera v sociálních službách (Aktuální otevřený kurz: 25. 10. 2022)
One comment