V TUDYTAM podporujeme organizace, které dělají skvělé věci, aby byly také skvěle řízené.
Pro hodnocení manažerských procesů jsme v TUDYTAM vytvořili sadu kritérií kvality řízení.
Jedná se o sadu popisů žádoucího fungování organizace, která je založena na konceptu manažerských funkcí.*
Tento koncept definuje systém čtyř vzájemně propojených manažerských procesů, aktivit a oblastí, nutných k efektivnímu chodu organizace a dosažení jejích cílů. Jedná se o: (1) plánování, (2) organizování, (3) vedení a komunikaci, (4) kontrolu.
Naše kritéria popisují požadavky na správné fungování organizace. Kritéria jsme úspěšně používali při spolupráci s řadou organizací při hodnoceních, auditech a konzultacích.
(1) PLÁNOVÁNÍ
- Zaměstnanci mohou přinášet podněty k plánům, které přímo ovlivňují jejich práci, a vědí, jak se s těmito podněty dále pracuje.
- Vytvářené plány napomáhají dobrému fungování organizace.
- Zaměstnanci mají k dispozici všechny plány, které potřebují pro svou práci; tyto plány jsou jim srozumitelné.
- Zaměstnanci vykonávají svoji práci v souladu se stanovenými plány.
- Poslání, vize a hodnoty jsou zaměstnancům dostupné a srozumitelné.
- Zaměstnanci jsou v souladu s tím, kam organizace směřuje a co dělá.
- Organizace sleduje, aktivně vyhledává a využívá informace, které mohou mít vliv na poskytování služby.
- Využívání personálních, finančních, materiálních zdrojů a času je plánováno tak, aby byl dlouhodobě zajištěn chod služby.
- Naplňování plánů je vyhodnocováno a plány jsou aktualizovány.
- Služba je realizována v souladu s plány.
- Realizace jednotlivých plánů umožňuje naplňování poslání a strategie.
- Organizace má strategický plán, který popisuje fungování organizace jako celku pro období delší než jeden rok.
- Strategický plán je schválen správní radou nebo jiným nejvyšším orgánem a je alespoň jednou ročně tímto orgánem projednáván.
- Rozhodnutí jsou přijímána s ohledem na dlouhodobé cíle a vize organizace.
(2) ORGANIZOVÁNÍ
- Zaměstnanci znají organizační strukturu, vědí, kdo co dělá a kdo o čem rozhoduje.
- Zaměstnanci vědí, kdo jim může zadávat a kontrolovat práci.
- Zaměstnanci vědí, na koho se mají obracet v různých pracovních situacích.
- Zaměstnanci vědí, kdo koho zastupuje v době nepřítomnosti.
- Zaměstnanci znají své náplně práce; náplně odpovídají tomu, co zaměstnanci skutečně dělají.
- Zaměstnanci znají pracovní postupy, které potřebují pro svoji práci.
- Zaměstnanci mají k dispozici informace potřebné pro svoji práci.
- Zaměstnanci považují porady za efektivní a přiměřeně dlouhé.
- Důležitá témata a problémy se řeší dostatečně rychle a důsledně.
- Organizace má písemně zpracovanou organizační strukturu, která odpovídá potřebám fungování organizace.
- Vedoucí mají maximálně 10 přímých podřízených.
- Organizace má aktuální písemné náplně práce pro každou pracovní pozici.
- Organizace aktualizuje a vytváří takové písemné pracovní postupy, které potřebuje pro své fungování.
(3) VEDENÍ ZAMĚSTNANCŮ A TÝMU
- Zaměstnanci jsou vybíráni a zaškolováni tak, aby mohli kvalitně pracovat na dané pozici.
- Zaměstnanci získávají individuální zpětnou vazbu od nadřízeného, jsou pravidelně hodnoceni a jsou zapojeni do plánování dalšího vzdělávání.
- Zaměstnanci vnímají, že jejich iniciativa je podporována, využívána a dostatečně oceňována.
- Zaměstnanci mají možnost individuálních rozhovorů se svým nadřízeným a vnímají tyto rozhovory jako podpůrné.
- Zaměstnanci otevřeně komunikují o všem, co se týká práce, včetně nepříjemných a těžkých témat.
- O chybách se mluví tak, aby se z nich zaměstnanci mohli poučit.
- Zaměstnanci využívají externí podporu (supervize, konzultace apod.) a tato podpora jim pomáhá v jejich práci.
- Zaměstnanci si navzájem poskytují dostatečnou podporu.
- Zaměstnanci chodí do práce rádi, cítí se v ní dobře a baví je.
- V práci vládne dobrá atmosféra.
- Systém výběru a zaškolování nových zaměstnanců zaručuje, že mohou kvalitně pracovat na dané pozici.
- Systém hodnocení zaměstnanců umožňuje získávat a využívat informace pro další rozvoj zaměstnanců.
- Organizace má nastavený systém profesního rozvoje zaměstnanců pracujících přímo s klienty i zaměstnanců na manažerských a administrativních pozicích; nastavený systém vede k rozvoji služby a zvyšování její kvality.
- Organizace má jasná pravidla pro odměňování zaměstnanců.
- Vedoucí pracovníci individuálně podporují podřízené.
- Vedoucí podporují týmovou spolupráci; umožňují zaměstnancům vzájemně konzultovat a řešit pracovní témata.
(4) KONTROLA A HODNOCENÍ KVALITY
- Kontrola je zaměstnanci vnímána jako přirozená součást jejich práce.
- Zaměstnanci jsou zapojováni do hodnocení kvality služby.
- Zaměstnanci znají výstupy z kontrol a vědí, že výsledky kontroly organizace využívá pro zvyšování kvality služby.
- Organizace má nastavený a v praxi využívaný systém kontroly a hodnocení jak pro oblast poskytování služby klientům, tak pro oblast materiálně technického zajištění a provozu.
- Na základě výstupů z kontrol a hodnocení dochází ke změnám, je zvyšována kvalita služby nebo jsou efektivněji využívány zdroje.
- Orgány nadřízené řediteli aktivně sledují a dohlížejí na fungování organizace, vč. práce ředitele.
Pokud chcete pomoct s tím, aby vaše procesy v organizaci fungovaly lépe, kontaktujte Honzu Kostečku.
Přečtěte si sérii článků o kritériích kvality řízení organizace z „pera“ Honzy Kostečky:
- (1) Smysl plánování v nejisté době
- (2) Skvělé nápady = excelentní organizace?
- (3) Potřebujeme víc systémy nebo šikovné lidi?
- (4) Kontrola a hodnocení kvality
* Koncept byl definován Jamesem H. Donellym, Jamesem L. Gibsonem a Johnem M. Ivancevichem, kteří vycházeli konceptu Harolda Koontze a Heinze Wiehricha, který je jedním z nejklasičtějších způsobů klasifikace práce managementu v organizaci. DONELLY, James, H.; GIBSON, James, L.; IVANCEVICH, John, M. Management. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-422-3.