Druhý díl série článků o kritériích kvality řízení organizace.
Plno nápadů
Tuhle jsme zase s kolegy vymysleli spoustu nápadů, jak by naše organizace mohla získávat víc peněz. Mohli bychom si otevřít stánek s kávou na hlavní třídě, uspořádat dražbu obrazů našich klientů nebo by ty obrazy mohly malovat nějaké známé osobnosti s našimi klienty nebo bychom mohli koupit auto a provozovat taxislužbu nebo bychom v našem městě zřídili rozvážkovou službu na jídlo, ta tu chybí…
Skvělých nápadů máme obvykle plné kapsy (zvláště, když se nám podaří trochu se uvolnit), tak jak je možné, že se jich tak málo ujme? Jedním z klíčových důvodů je fakt, že od nápadu k realizaci a dlouhodobé udržitelnosti je dlouhá cesta. Dlouhá cesta plná precizní výkonné práce, organizování, překračování překážek, odboček a vracení se na původní cestu… Vždyť to známe – ďábel se skrývá v detailu – v tomto případě v detailu perfektního výkonu.
A tak je nutné volit priority a dávat dost prostoru precizní realizaci pouze vybraných nápadů. Takový stánek s kávou na hlavní třídě, to máte: vhodné místo, elektrická přípojka, voda a odpady, stroj na kávu, dodavatel kávy, personál, osvětlení za tmy, propagace na místě, propagace online, slevy pro stálé zákazníky, pokladní systém, schválení stánku hygienou, zaškolení personálu, finance na rozjezd, začlenění do organizační struktury, a to jsme ještě zapomněli, že náš hlavní sponzor má kavárnu hned vedle a budeme to s ním muset nějak domluvit, aby se nezlobil… Prostě každá věc je (minimálně) třikrát složitější, než se na počátku zdálo.
Excelentní organizace
Průměrné organizace od těch skvělých odděluje právě excelentní fungování. Ve skvělé organizaci každý ví, co má dělat, na koho se obrátit, když něco nejde, komunikační kanály jsou průchodné, metodiky a procesy aktuální, organizační struktura a kapacity adekvátní, lidé řádně vybraní a zaškolení a ve všem je zdravý prostor pro iniciativu a změnu… Jinými slovy, vše je tak akorát zorganizované a řízené – ne moc a ne málo. Skvělá organizace je prostě ideál.
A protože žijeme v lidském světě, tak taková organizace neexistuje. Vše se neustále mění, co chvíli stačilo, už nyní nestačí, znalosti se vytrácejí nebo vzhledem k měnícím se podmínkám nejsou dostatečné, lidé chybují (dokonce opakovaně!), a tak se etablují nefunkční vzorce organizačního chování. Je třeba si to přiznat – v excelentně fungující organizaci nebude nikdo z nás nikdy pracovat…
Co s tím?
Ale má být nedosažitelnost ideálu důvodem k tomu, abychom se ho nesnažili naplnit? Nikoli! Ideály nám přece ukazují, co je správné, o co máme usilovat, k čemu se pokoušet přiblížit…
A tak je dobré se s manažerskou pokorou zas a znovu pouštět do realizace a organizování, nekonečného vysvětlování a komunikování, nastavování procesů a jejich revidování, jednoduše, pokoušet se stát ideálním manažerem i s vědomím, že se jím nikdy nestaneme. Pokud bychom na to rezignovali, zůstaly by nám jen kapsy skvělých, ale nikdy neuskutečněných nápadů.
Autor: Honza Kostečka
O tom, jak excelentní organizace řídí své činnosti, pojednává oblast (2) ORGANIZOVÁNÍ v Kritériích kvality řízení 2020, vyvinutých experty TUDYTAM.
Přečtěte si také další ze série článků o kritériích kvality řízení organizace:
2 comments