Pojedeme na výlet!
Parta kamarádů se jednoho večera v nejmenované restauraci rozhodla, že pojede na výlet. Letos v červnu pojedou do Tater. Představa byla jasná – horská chata, prodloužený víkend, žádná honička, a přitom zdolat aspoň jeden z okolních vrcholů, pivo, borovička… Dlouhá večerní diskuse obsahovala i mnoho nápadů, jak vysněný cíl naplnit.
Ke konci května se opět všichni sešli v nejmenované restauraci a svorně se divili, že se stále nic nezačalo dít. Aktivnější členové party začali něco narychlo shánět, bylo už ale pozdě a nakonec se všichni poslední červnový víkend sešli v sobotu v přeplněném kempu na Slapech, opekli si buřty, dali pár piv, smutně hovořili o kráse tatranských vrcholů a v neděli před obědem jeli zase domů…
Nepřipomíná vám to něco?
V organizacích často přemýšlíme nad tím, co změnit, jak něco udělat jinak (a lépe…), tvoříme vize, spřádáme plány. V diskusích zazní v podstatě vždy mnoho nápadů různých kvalit. Často se týmy shodnou na tom, které řešení je to preferované. Nápadně často se však nestane to, co si všichni představovali…
Jedním z důvodů, proč se tak děje, je fakt, že se nevěnuje dostatek času plánování kroků, které mají vést k dosažení našich vizí a plánů. A přitom často stačí myslet na (ohrané a trochu vysmívané) pravidlo SMART. Pokud se při plánování a dělení úkolů zaměříme na to, aby všechny úkoly byly Specifické, Měřitelné, Akceptované, Reálné, Termínované, značně tím zvyšujeme pravděpodobnost, že se věc opravdu stane.
Pokud by se naši kamarádi v průběhu večírku domluvili, že Tonda do konce března zjistí, kdo chce jet, František do půlky dubna zarezervuje chatu, a Mirek do konce května připraví návrhy výletů na místě, byli by možná v červnu opravdu na horské chatě v Tatrách, nikoli na Slapech.
Stáhněte si zmiňované pravidlo SMART v přehledné infografice.
Vyzkoušet si pravidlo SMART (a mnoho dalšího) můžete nanečisto na našem kurzu Jak zadávat a kontrolovat úkoly v sociálních službách. Koukněte se, jestli je aktuálně vypsaný termín, a rovnou se přihlaste.
Spřádání plánu prostřednictvím strategického plánování s námi se vám určitě vyplatí!
Autor: Honza Kostečka