V TUDYTAM máme za to, že psaní záznamů v sociálních službách je umění. Všichni ale víme, že umělcem se buď narodíme, nebo to “pěkně” vydřeme. No a aby ta případná dřina nebyla moc velká, máme pro vás 8 kritérií, které by měl dobrý záznam o průběhu sociální služby splňovat. Ono to půjde, to si pište!

1) INDIVIDUÁLNÍ

Máte typ služby, kdy jsou klienti pohromadě, a váš záznam je souhrn toho, co se dělo v celé skupině? Například jaké řeší problémy, nebo co během dne dělali za aktivity, a ještě to máte všechno sepsané pěkně v jednom sešitě? Hmm, tak to asi nebude úplně individuální záznam, že? Hned to první kritérium totiž máme jasně dané zákonem. Záznam je veden individuálně ke konkrétnímu klientovi.

2) POPISNÝ

Pokud vypadá váš záznam třeba takto: “Klient po sobě neuklidil v kuchyňce nádobí a potom se vymlouval, že to nádobí nebylo jeho”, nebo: “Klientka se do společného pletení ponožek nechce zapojit a odmítá spolupracovat”, tak vás musíme zklamat. To není dobrý záznam! Primárním cílem psaní záznamů totiž není hodnocení klienta, ale hodnocení práce služby. Je tedy třeba popisovat především to, co dělá služba.

3) STRUČNÝ

Máte básnické střevo, nebo už léta toužíte napsat a vydat román? To je skvělé, upřímně gratulujeme! Ale zkuste se realizovat mimo práci. Při psaní záznamu je opravdu důležité psát stručně. Prostě jděte rovnou k věci! Čas ušetříte nejen sobě při psaní, ale i svým kolegům a nadřízeným, kteří váš “výtvor” budou v budoucnu číst.

4) VÝSTIŽNÝ

Víte, jaká jsou synonyma slova výstižný? Třeba přesný, věrný, nebo také trefný. A přesně o tom to je. Potřebujete trefit přesně to, co je důležité. Tedy například to, co se vztahuje k cílům spolupráce, co pracovník zkoušel a jak to ovlivnilo situaci klienta, či jak klient reagoval. Nebo třeba jaké významné změny se odehrály. Můžete zapisovat i nápady a podněty k tomu, co a jak dělat lépe.

5) SROZUMITELNÝ

Na začátek malé zamyšlení. Jaký je rozdíl mezi těmito větami?
Sháníme brigádníky, kteří by zazdili dveře, a jednu uklízečku.“ – „Sháníme brigádníky, kteří by zazdili dveře a jednu uklízečku.” Nebo: “Klientovi přibyly dvě děti!” – “Klientovi přibili dvě děti!
Ano, na psaní bez gramatických chyb opravdu záleží. Budete mít větší jistotu, že význam vašeho sdělení pochopí všichni stejně. A třeba i zachráníte někomu život.
A co ještě pomáhá srozumitelnosti? Psát krátké věty. Protože není nic horšího, než si po přečtení opravdu dlouhé věty říct, že už ani nevíte, jak to celé začalo, a že se zase musíte vrátit na začátek.

6) PŘEHLEDNÝ

Představte si, že žijete ve světě, kde nikdo nemluví. Všichni komunikují jen s pomocí psaného textu. Vyrazíte na zajímavý seminář dvou “pisatelů”. Ti však mají omezený čas na prezentaci. Na každý snímek tak máte jen rychlý “mrk”, asi 20 vteřin. V první prezentaci jsou sice zajímavé a poučné informace, ale v souvislém textu a někdy je ani nestihnete dočíst, což vás asi u 5. snímku pěkně stresuje. Druhá je v podobě několika odrážek, důležité pojmy a informace jsou barevně odlišené, a je doplněná jasnými grafickými symboly. Která se vám bude lépe číst? Kterou si budete pamatovat spíš?

7) KONTINUÁLNÍ

Kontinuální znamená souvislý nebo nepřetržitý. Na psaní záznamů se sice často podílí celý tým lidí, přesto by to nemělo znamenat, že každý si píše to svoje bez ohledu na to, co psali ostatní před ním. V záznamech by mělo být vidět, že v tom, co s klientem dělám, navazuji na kolegy. Tedy že to, co s klientem dělají jednotliví pracovníci, spolu nějak souvisí a má to nějaké společné směřování.

8) DOSTUPNÝ

Tak schválně. Dáváte všechny záznamy na jedno místo, kde jsou dostupné všem, kteří s nimi potřebují pracovat? Využíváte papír a tužku, nebo využíváte počítač a nějaký program? Vědí všichni, kdo to potřebují, kde je složka klienta, ať už papírová, nebo digitální? Dostanou se k záznamům dalších členů týmu o práci s klientem?


Jak jste na tom se psaním záznamů vy? Stále si nevíte úplně rady, jak na dobrý záznam?

Netápejte v tom, co psát! Přijďte si to procvičit na náš kurz a sdílejte své zkušenosti a načerpejte inspiraci od ostatních. A jako dárek dostanete praktickou záložku, kde jsou všechna kritéria stručně shrnuta.

PSANÍ ZÁZNAMŮ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH

Mrkněte na naše stránky, jestli je aktuálně vypsaný otevřený kurz, nebo si objednejte kurz na míru. Rádi přijedeme i přímo k vám.


Autoři: Iva Loužecká, Jan Paleček